I gotta get trough the tunnel.

Idag när jag och Julia satt och kollade på CSI NY var det en kille som hade hämnats på en tjej som resulterade att hon dog och han blev åttalad för mord.
Då sa kriminal-tjejen något som lät ungefär som:
"För att kunna lära sig en läxa måste man vara levande."

När jag tänkte efter så är det verkligen så! Jag vet inte riktigt om jag är för eller emot dödstraff, vet inte riktigt vart jag står. Men en sak som jag står för är att jag tycker det är mycket bättre att låta den åttalade leva kvar. Självklart ska det vara livstid för något som mord eller annat som kan skada andra människor senare om ni förstår vad jag menar. Och inte en livstid där man kan komma ut efter 12 år igen.
  För ärligt talat; vad fan har hänt med de svenska fängelsen? När var det okej för fångarna att leva som vi? Sen när förtjänade de ett liv som innehöll bra mat, platser där de nästan är fria, tillgång till media och nyheter och kunna roa sig som att de är på ett daghem etc.?
De ska lida för att de är tvungna att leva med sig själva. Att de är tvungna att leva med skammen, det misstag som förändrade dem själva och resten av deras liv. Ska de förtjäna att leva bra? NEJ! Sätt dem i isolerade celler där de inte har tillgång till media och annat som vi människor är i behov av. Stäng av dem helt från omvärlden och låt dem ruttna tills ångesten och ångern äter upp dem inifrån.

Det var väl allt för mig ikväll. Puss!
2008-07-07 @ 00:19:28 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: kamilla

oj emma. asså jag kan säga såhär. jag tycker som du till viss del. Men de är fortfarande människor och ska inte bli behandlade illa. Jag håller med om att varför ska de få samma godsaker och samma lyx som vi civila människor har liksom. Men jag tycker fortfarande att man inte ska behandla dem dåligt. de är oxå människor, vissa med psykiska störningar. Andra bara fyllda av ilska. Det är liksom inte deras fel att de blev som de blev. de kanske hade en dålig barndom. man vet ju aldrig. Det är liksom inte (enligt min mening) rätt att dömma en människa trots att det begått ett fullkomligt oacceptabelt brott. Så ja, de ska inte ha ngn jävla lekstuga när de sitter inne "lifstid" för att sedan bli utsläppta från sitt livstid. Livstid ska vara livstid. Helt rätt. Men Är det verkligen rätt att svälta fångar? Är det rätt att sätta dem i isoleringscellen (där man blir helt galen. Inga fönster, inget ljus. Varmt, lite luft. Knappt någon mat..) ? Fast iofs så har alla olika tycken och tankar. Jag tycker ingen ska behöva ha det dåligt, ingen. Men när man gjort något så hemskt, förtjänar man heller inte det bästa. Haha :) Puss

2008-07-07 @ 10:31:50
URL: http://kamillagorilla.blogg.se/
Postat av: kamilla

förlåt. jag är inte arg på dig eller ngt. Och jag accepterar det du känner.. Men jag vill liksom inte dömma någon, för vi känner dem ju inte. Tänkte om du bara ville höra en lite annorlundare åsikt. Men dude, imorgon är vi med varandra. Aight pärlan? PUSSPUSSPUSS

2008-07-07 @ 10:34:56
URL: http://kamillagorilla.blogg.se/
Postat av: emma

nej, jag förstår vad du menar. alltså jag menade inte att jag hatar dem så sätt, eller jo men som jag skrev så ska de få leva med det misstag de har gjort. så som vi andra också får göra, fast detta är på en högre nivå. om du fattar vad jag menar! :)



och ja, imorgon ses vi!

2008-07-07 @ 12:53:23
URL: http://schlemma.blogg.se/
Postat av: kamilla

Ja, det har du faktiskt rätt i. Men jag tror.. eller (jag vet, för jag har kollat på ett program) att mördarna mår redan as dåligt. de flesta ångrar sig som tusan. Du vet, ibland vill jag oxå mörda någon.. som tur är så kan jag tänka snäppet fram och tänka mig att jag kommer att ångra det. :P liksom.. så jag har inte precis ngn "criminal mind" hehe. men ja, de flesta mår redan dåligt och ruttnar typ inifrån. FAAASSSST i agree. vraflr i helvete får de bättre mat än skolmaten? varför får de liksom massa lyx.. tycker dt borde vara lite mer som prisonbreak ;) haha

2008-07-07 @ 15:27:17
URL: http://kamillagorilla.blogg.se/

Var så snäll och skriv något sött till mig:

Ditt namn, tack:
Vill du bli ihåg kommen?

Din e-mail adress: (den visas bara för mig, var inte orolig)

Bloggens namn:

Här kan du skriva dina små söta tankar & åsikter:

Trackback
RSS 2.0