WHAT HAVE I BECOME, MY SWEETEST FRIEND?

Min vecka har än så länge varit händelserik- okej det är bara onsdag kväll men ändå. Tyvärr har jag egentligen inte lust med att blogga, men jag gör det i alla fall. Så därav det tråkiga detta inlägget kommer innehålla..
I måndags var jag med jenny och hade det mycket roligt (som vanligt). Skrattade mycket, tog mycket fula kort och aa..fulade oss som bara vi kan. Och igår var jag med sär-filippa. (numera sär eftersom hon går på kryckor)vi skrattade också mycket och hade det också mycket roligt. Speciellt under middagen då vi båda fick varsitt charmerande skrattanfall. Roligt var det!

Och sen måste jag bara få tycka till om en sak. Detta handlar inte om någon speciell person, men om ni vill så får ni ta åt er. Ni gör som ni vill. (skriver jag Du så menar jag som sagt inte någon speciell person)
För jag förstår inte varför man ska tycka att det är pinsamt, eller vad fan man tycker att det är, att äta.
Alltså det är det mest naturliga vi kan göra.
Och jag vet inte om det är för att man är rädd att andra ska tycka att man är tjock, eller att man bara inte vill äta.
Men varför ska man hålla på och sluta äta? Okej att äta nyttigare, men låt det för fan inte gå så långt att ni ska sluta äta. Nej, man går inte ner i vikt på ett bra sätt genom att skippa att äta. Eller jo, du svälter dig. Tyck vad ni vill om mitt sätt att se det på, men man gör det. Det är som att sluta sova eller dricka som vi måste göra för att kunna leva. Vi måste sova för att orka. Vi måste äta och dricka för att orka.
Det finns skäl till att vi i ungdomen inte ska äta snack bar's (ni förstår vad jag menar va?) och annat som man ska ta istället för mat. (snälla, tro inte att det ersätter en måltid på ett bra sätt) Och det är för att vi inte är kapabla till det i våran ålder. Det är inte meningen att vi ska banta på det sättet. Men sen om man nu vill "trimma" på sitt yttre, fine för mig. Jag säger inte att man inte får göra det, det är ju helt upp till en själva. Men sluta inte äta och tro inte att man blir tjock av att äta mat. För det blir man inte. Inte om man äter på rätt sätt. Klart att det inte är bra att äta på mc donalds varje dag, klart att du går upp i vikt. Men att äta vanlig mat gör en inte tjock. Och egentligen, vad fan spelar vikten för roll? Vikten har egentligen INGEN betydelse om hur du ser ut. Det handlar om hur du känner dig med din kropp, om din självkänsla. För det är väldigt många som är fixerade vid att se ut på ett visst sätt, som eftertraktar andra som har andra kroppsbyggdnader och som tror att det finns en perfekt kropp. För en själv kanske det gör det, om man trivs. Ni förstår vad jag menar, det finns de som är födda smala och som kan äta hur mycket som helst utan att bli direkt större. Sen finns det de som är födda större, som kanske inte alls äter så mycket som det ser ut att de ska göra, som inte heller kan göra så mycket åt det. Det är samma sak med hår, vissa har tunnt och andra har tjockt hår. Så varför denna jämförelsen hela tiden? Varför ska man sitta och jämföra sig med super-onaturligt-smala kändisar som bantar och tränar hela tiden? Vad är meningen men det egentligen? Alltså jag vet inte, detta kanske är självklart för er andra, men för mig är det inte det. Klart att jag också har jämfört mig med mig själv, men det är liksom bättre att skippa den delen. Jag kommer aldrig få Jessica Albas, till exempel, utseende hur gärna jag nu vill. För det är såhär jag är född och det är som jag ser ut.
Så till er som vill gå ner i vikt: snälla, gör det på rätt sätt! Kanske låter konstigt, men lagom av allt är bäst. Vad gör det om du äter på mc donalds någon gång då och då? Vad gör det om du äter en godis? Ingenting.
Så tänk efter innan ni slutar äta, för det blir tillslut till en dålig vana och det kan vara svårt att komma ut ur den onda cirkeln som blir. (Du äter inte för att du inte vill och tillslut känner du inte av när du är hungrig och äter nästan ingenting) Det kan helt enkelt sluta upp på ett sätt som man inte hade tänkt sig att det skulle bli när man väl började.

Nu ska jag begrava min nära i senaste numret av ELLE uk och låta insperationen flöda.
Sköt om er.
/m1
2008-03-12 @ 21:54:52 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Helen

så sant!

2008-03-13 @ 16:37:32
URL: http://Heln.blogg.se
Postat av: Filippa

Du har heelt rätt Emma!

2008-03-13 @ 18:30:29

Var så snäll och skriv något sött till mig:

Ditt namn, tack:
Vill du bli ihåg kommen?

Din e-mail adress: (den visas bara för mig, var inte orolig)

Bloggens namn:

Här kan du skriva dina små söta tankar & åsikter:

Trackback
RSS 2.0